Techno Classica Essen 2016

Tekst en foto’s:  Andy Temmerman

 

6 April 2016 – Met meer dan 1.250 standhouders uit meer dan 30 landen, versterkt Techno Classica Essen zijn positie als grootste internationale beurs van klassieke wagens. Men verwacht dit jaar op het vijfdaagse evenement meer dan 190.000 bezoekers. Er zullen meer dan 2.500 wagens te koop aangeboden worden door zowel dealers als particulieren. Het centrale thema dit jaar is de Mille Miglia van 1955.

Techno Classica is een evenement dat ondertussen bij zeer veel mensen vertrouwd aanvoelt en waar je best fit voor de dag komt, want je zult heel wat kilometers moeten afleggen.

In de centrale hal treffen we dit jaar 8 wagens die aan de start van de Mille Miglia van 1955 hebben gestaan, waaronder een Mercedes-Benz 300 SLR, een Ferrari 750 Monza, een Porsche 550 Spyder en een Maserati A6 GCS. Verder op de beurs vinden we ook nog de Fiat-Abarth 1000 Pininfarina recordwagen en een zeer zeldzame GM Futurliner (1 van de 12). Natuurlijk biedt Techno Classica voor elk wat wils, dus zou ik hier vele toppers kunnen opnoemen, maar omdat meningen subjectief zijn raad ik je aan zeker eens door alle foto's te bladeren. Op Techno Classica kan je natuurlijk ook terecht voor de vele standjes van restaurateurs, onderdelen, literatuur, accessoires, miniaturen, kunst, vintage en andere nostalgia.

 

Nur Fliegen ist schöner

Opel zijn stand staat dit jaar volledig in het teken van de Opel GT, een sportieve wagen op basis van de Opel Kadett B, die carrière had van 1968 tot 1973. Op de stand treffen we de originele conceptcar van 1965 en een zeer knappe 'normale' GT. Verder vult Opel de stand met 3 raceversies van de GT, alsook de fonkelnieuwe Opel GT Studie die zijn Duitse première beleeft.

De 3 racewagens bestaan uit een volledig en correct gerestaureerde Irmscher GT, een Gerent GT, die circuitraces reed in de 2.0 liter klasse en de magnifieke Conrero GT, onder andere deelnemer van de Targa Florio, waar die een knappe 9de plaats in het algemeen klassement wist te behalen. De Conrero GT legde ook het vuur aan de schenen van de Porsche 911 en 914/6 van die tijd. Een kort gesprek met de -Belgische- eigenaar van de Conrero GT leert ons dat de wagen ooit een goudkleurig wrak was. De eigenaar heeft daarop een langdurige restauratie ingezet waardoor de wagen nu in absolute topstaat is. Hij heeft er ook voor gekozen om veel onderdelen en (esthetische) foutjes/slordigheden van de originele wagen te behouden, waaronder de motor, zodat de patina en de ziel van het raceverleden behouden bleef. Dat maakt deze Conrero misschien wel dé absolute topwagen onder de Opel GT’s.

Ten slotte staat er nog de nieuwe Opel GT studie op de Opel stand. Deze wagen heeft geen deurklinken, geen buitenspiegels en geen overbodige decoratieve elementen. Het is een dynamische rijdersmachine die de typische sportwagenproporties volgt, met een lange motorkap, zeer korte overhangen en de kenmerkende gedurfde rode lijn die de wagen horizontaal in twee deelt. Het ontbreken van een koffer, het intrigerende en innovatieve deurdesign, de centrale dubbele uitlaat, de looks van het stuur en natuurlijk de naam, refereren allemaal naar de originele GT. Toch, behalve de rode banden die ook de Opel 500 motorfiets opsmukten, kopieert de GT Studie zijn voorouders niet. In plaats daarvan vindt de Studie het gedurfde en innovatieve ontwerp van de originele GT opnieuw uit. De geruchten gaan dat het productiemodel op de Mazda MX-5 / Fiat 124 basis zal staan, alsook gaat Opel proberen om het vreemde deurontwerp te behouden. De legende van de GT is dus zo goed als klaar voor een nieuw hoofdstuk!

 

Bruggen met het verleden

De trend is de laatste jaren wel al duidelijk, vele automerken herinneren ons aan hun successen uit het verleden ter promotie van nieuwe modellen. De heritage wordt tegenwoordig hoog in de vaandel gedragen. Een paar automerken gebruiken Techno Classica dan ook om hun nieuwste creaties tentoon te stellen. Techno Classica mag zelfs 9 Duitse premières voorstellen: de Abarth 124, de Alfa Romeo Giulia, de Bitter Mokka, De Citroën E-Mehari en Space tourer, de Volvo S90 en V90, de Fiat 124 en natuurlijk ook de Opel GT. Verder treffen we bij de merken nog de nieuwe Mercedes Benz S Klasse Cabrio, de Rolls Royce Ghost II, de golf GTI Clubsport en de Ferrari California T HS aan.

Het is tegenwoordig ook de norm om op klassieke beurzen een aantal moderne wagens te zetten. Ik vind dit een goede evolutie. Zo trekt het klassieke wereldje misschien ook een nieuw publiek aan, mensen die oorspronkelijk enkel voor de nieuwe wagens komen en zo geïntresseerd geraken in de klassiekers. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd, toch?

 

Clubs

Op Techno Classica zijn dit jaar 220 clubs aanwezig van verscheidene merken en modellen. Voor Opel noteren we de Kadett B & Olympia A Club Deutschland, de Dachverband Europälscher Opel GT Clubs (overkoepelende organisatie voor europese GT clubs) en het Opel Museum van Bochum was ook present. Ook de Bitter club mogen we nog als Opelgerelateerde club rekenen.

Op de laatste dag van het evenement zullen de origineelste clubstands in de bloemetjes gezet worden met cashprijzen en trofeeën.

 

De editie van 2016 is top en zeker een bezoekje waard!

Voor meer foto’s Klik hier