2016 Kronprinz Wilhelm Rasanz

Tekst: Bart Buts
Foto's: Andy Temmerman/Steve Verdyck


29 Mei 2016 - De weersvoorspellingen deden het ergste vermoeden maar uiteindelijk viel het weer goed mee tijdens de 4e editie van de Kronprinz Wilhelm Rasanz, dé bijeenkomst voor messing auto's. Voor het eerst vertrok de rit niet meer vanuit kasteel Krickenberg, kasteel Daelenbroeck was een zeer waardige vervanger.

 

De Rasanz werd voor het eerst georganiseerd in 2013, naar het verhaal van kroonprins Wilhelm Rasanz die op 11 mei 1907 met de auto naar Dusseldorf reed. Net zoals zijn nonkel, prins Heinrich, was ook kroonprins Wilhelm onder de indruk van auto's.

Destijds had de toen bekende autocoureur Herman Weingand een Mercedes/ Daimler agentschap in Dusseldorf. In 1905 behaalde Weingand de 2de plaats in de Herkommer Konkurrenz rally. In dat jaar kocht hij ook een 90 PK race auto voor deelname aan de Gordon Bennet onder startnummer 29, in naam van Willems vader, keizer Willem II. Tijdens het bezoek van Willem leende hij hem een Mercedes 70 pk, en speelde hij zelf voor chauffeur van de kroonprins. Een andere autogek, Graaf 'von Schaesberg' die een 80 tal kilometers van Dusseldorf op kasteel Krickenbeck woonde, hoorde van het bezoek van de kroonprins, en plande de 80 kilometer rit van en naar Dusseldorf, en het is deze rit die de Rasanz wil herdenken.

Zaterdagochtend hing de geur van benzine en olie in de tuin van kasteel Daelenbroeck. Het was zwoel, onweer hing in de lucht. De messing auto's vertrokken voor een rit van 105 Km. Na een korte pauze onderweg kwamen de auto's aan bij kasteel Aerwinkel, waar de wagens in het park tentoon gesteld werden.

 


Opel-Motorwagen sind die besten
Tussen al die mooie wagens stonden er maar liefst 4 Opels.
Vanuit Noorwegen was er een prachtige originele Opel 10/24 PS Doppel Phaeton uit 1910 afgereisd. De wagen was volledig origineel en in een mooie toestand. Natuurlijk wat gebruikssporen, maar dat is niet meer dan normaal. De Noorse eigenaars konden de rit uitrijden zonder noemenswaardige problemen.

Uit Zwitserland was er een mooie 5/14 PS tweezitter uit 1914. 2 jaar geleden was de auto ook aanwezig bij de Rasanz. De auto is al lang in familiebezit en werd door de vader van de huidige eigenaar gerestaureerd. De spitse radiator is niet origineel voor deze auto en werd nadien gemonteerd. De start was wat moeilijker maar de rest van de rit verliep zonder problemen.

Nog een spitse radiator stond op de Opel 9/25 PS Spitzkühler van 1922 uit België. Vorig jaar nam deze wagen ook deel, zij het minder succesrijk dan dit jaar. Zonder problemen legde de gerestaureerde Spitzkühler het traject af.

Uit Luxemburg was een Opel 4PS aanwezig. Niet echt een messing auto, maar ook leuk om te zien. Ook deze 4e Opel legde de Rasanz volledig af.

Na de middag vertrokken de wagens over pittoreske wegen terug richting kasteel Daelenbroeck. Dag 1 van de 2016 editie was droog gebleven ondanks de voorspellingen.

Zondag was er dan in de voormiddag een rit voorzien tot aan kasteel Tüschenbroich . Toen de wagens daar op het binnenplein stonden vielen de eerste regendruppels uit de hemel, enkele minuten later viel de regen met bakken naar beneden. Toen het na een tijd iets minder ging regenen vertrokken de wagens voor het laatste gedeelte. Langsheen mooie wegen werden de laatste kilometers van dit Rasanz weekend afgelegd. Het weekend werd op passende wijze afgesloten met een "Rasanz" diner in de ridderzaal van het kasteel.

 

 

Een geslaagd messing weekend !

Voor al onze foto's, klik hier.