K.A.D. und Altopeltreffen Attendorn & Opel Jahrestreffen schloss Schötmar Bad Salzuflen.

Foto's & tekst: Andy Temmerman

18 Juni 2017 – Dit weekend waren we te gast op de 27ste editie van het K.A.D. und Altopeltreffen in Attendorn. Evenals vorig jaar vond deze meeting plaats op Campingplatz Hof Biggen, waardoor we het nuttige aan het aangename koppelden en een caravan voor het weekend hadden afgehuurd. Hoewel het heel het weekend bewolkt was, zijn er toch 145 gegadigden naar dit treffen afgezakt. Aansluitend op dit treffen trokken we ook naar Bad Salzuflen, waar een meeting van honderden Opels plaatsvond aan Schloss Schötmar.

Alles begon op vrijdag, waar we na een werkdag van 6u tot 14u in de namiddag, rond 16u onze trip van 3.5u richting Attendorn aanzetten met ons vertrouwd werkpaard, de Jos, een Opel Senator B. Een latere aankomst was geen probleem dankzij het flexibele aankomstbeleid van Campingplatz Hof Biggen. Al snel kregen we onze sleutel en werd onze caravan na een korte uitleg toegewezen. De caravan zelf was splinternieuw en was meer dan voldoende comfortabel en zelfs luxueus uitgerust. Nadat we ons gesetteld hadden reden we door naar de heuveltop van de camping, waar het treffen plaatsvond. Daar werden we meteen vriendelijk en hartelijk ontvangen. We keken even snel rond bij de aanwezige wagens en merkten op dat er veel bekende van vorig jaar waren, maar ook een heel pak nieuwe. Het was ondertussen al 20u30 en de honger begon ons parten te spelen. Nu nog een lekkere eetgelegenheid vinden in een, voor ons, onbekend Attendorn leek moeilijk. Dus vroegen we raad aan campingbaas Jens Boenicke, die ons vriendelijk en snel een oplossing aanbood en voor ons een tafel wist te reserveren in het Italiaans restaurant Schultenhaus, waar we heerlijk gegeten hebben. Nadien kwamen we terug aan bovenop de heuveltop, waar de festiviteiten vrolijk aan de gang waren, bier vloeide rijkelijk en het kampvuur werd aangestoken. Het werd een enorm sfeervolle en gezellige avond…

Toerist in Attendorn
De volgende morgen konden we na een verfrissende douche in een iets verouderd maar proper en onderhouden douchecomplex aan tafel schuiven in de Gaststätte voor een uitgebreid en heerlijk ontbijt. Omdat we niet van ’s morgens vroeg al op de meeting wilden rondhangen besloten we Attendorn en omgeving te ontdekken. Ook hier weer werden we enorm geholpen door de campingbaas met tips over wat te bezoeken en hoe er te geraken. Zo bezochten we de Atta Höhle, de grootste druipsteengrot van Europa, waarna we verder gingen naar het uitkijkpunt over de Biggensee. Hiervoor moesten we een steile klim te voet maken van 500m, maar het uitzicht was het waard. Daarna reden we verder over een bochtige weg naar Schloss Schnellenberg, oudere burchten zijn altijd leuk. Die bochtige route bleef toch in de kleren zitten waarna we in geen tijd een bochtig parcours rond de Biggensee hadden uitgestippeld. Zowel wij als de Jos, onze Senator,hadden enorm van deze rit genoten in dit wondermooie landschap. In de namiddag kwamen we dan terug aan op het treffen, dat ondertussen goed vol stond. Een massa Kapitans, Admirals, Diplomats en andere oudere Opels, bekijk daarvoor zeker de foto’s. Waar ik wel even de aandacht op wil zetten was de aanwezigheid van maar liefst 5 Diplomat A coupe’s (we hadden er blijkbaar zelfs 2 gemist op vrijdag) en de ‘hate it or love it’, niet originele, Diplomat B coupé met V12 motor in uitmunde staat. De Diplomat A coupé’s waren de zilvere met vinyl dak(n°341), de donkerblauwe(n°45), de gemodificeerde blauwe(n°xxx), de in prachtstaat verkerende witte(n°xxx) en de lichtblauwe met vinyl dak(n°249). Na een aantal rondwandelingen over het treffen en talloze aangename praatjes later was het al snel avond. Waarna we na alweer een avondmaaltijd in het Schultenhaus (jawel, het was echt zo lekker), terug afzakten naar het treffen. Waar de sfeer goed zat, het bier begon rijkelijk te vloeien en de muziek en gezangen zwelden aan. Genieten met grote G!

Bedankt Attendorn, hallo Bad Salzuflen
De volgende morgen moesten we onze caravan verlaten om 10u. Dankzij de zwaardere avond daarvoor, was er helaas geen tijd meer voor een heerlijk ontbijt en vertrokken we na een verkwikkende douche als een dief in de nacht richting Bad Salzuflen, dat 2 uurtjes verder lag. We kwamen aan in Bad Salzuflen aan Schloss Schötmar. Toen we opreden verbaasden we ons over de grootte van deze meeting. Onder een (te) brandend zonnetje begonnen we onze rondwandeling. Alle modellen kwamen aan bod, waaronder een paar heel speciale modellen. De Opel Rekord P2 Autenrieth cabriolet, een Kapitan Super Six Gläser, alweer een Diplomat A coupé(n°xxx), een originele Ascona A 400, Een rekord C cabriolet, een paar Manta A Black Magic’s en ga zo maar door, geniet zeker van onze foto’s! Na een drietal uurtjes in een enorme warmte hielden we het voor bekeken en gingen we huiswaarts. Moe, maar o zo voldaan kwamen we ’s avonds terug thuis aan. Waar we nu kunnen genieten van alweer mooie herinneringen.

Bedankt aan de organisatie van het K.A.D. und Altopeltreffen, bedankt Campingplatz Hof Biggen, bedankt Attendorn en natuurlijk bedankt aan alle aanwezige Opelfanaten!! Volgend jaar is Opel Klassiek gegarandeerd terug van de partij van 31 Mei 2018 tot en met 03 Juni 2018.

Foto’s,
K.A.D. und Altopetreffen Attendorn, Klik hier!
Grosse Opel jahrestreffen schloss Schötmar Bad Salzuflen, klik hier!

Nuttige links,
Campingplatz Hof Biggen, website en facebookpagina.