Techno Classica Essen 2017

Tekst: Andy Temmerman
Foto's: Andy Temmerman/Kristof Allard

9 April 2017 - Met een overweldigend expo-programma maakt Techno Classica Essen zijn ambitie waar om ook bij de 29e editie bij de top onder de internationale oldtimer-beurzen te horen: de indrukwekkende feiten – ruim 2.500 verzamelaar-automobielen in de aanbieding, meer dan 1.250 exposanten, ruim 220 clubs en belangenorganisaties – geven een indruk van de grootte. En het cijfer van ruim 200.000 bezoekers in het afgelopen jaar laat zien hoe populair de ‘Wereldbeurs voor oldtimers, classic- & prestige-automobielen, motorsport, motorfietsen, vervangende onderdelen, restauratie en wereld-clubmeeting’ is – aldus de officiële ondertitel van de Techno-Classica Essen.

Het is daarmee nog steeds de beurs die wereldwijd de meeste bezoekers trekt. Techno Classica Essen trekt de mensen vooral aan wegens zijn veelzijdigheid, de kwaliteit en keuze van de objecten die te koop zijn, het spannende infotainment en de goede, verkoopbevorderende sfeer. De meest spectaculaire optredens biedt evenwel de auto-industrie. Op Techno Classica Essen laten de belangrijkste autoproducenten zich van hun sterkste kant zien, ongeëvenaard door welk wereldwijd oldtimerevent dan ook. Dat is geen wonder: Techno Classica Essen biedt de verschillende producenten een veelbekeken podium voor hun presentaties. Hier kunnen ze bij een deskundig, groot publiek goodwill opwekken of verdiepen voor het karakter van hun merk, hun aantrekkelijke bijzonderheden en de speciale kwaliteiten van elk label, via hun eigen karakteristieke geschiedenis. De stands van de autoproducenten op de oldtimerwereldbeurs zijn dan ook groots en spectaculair ingericht, deels in nauwe samenwerking met Duitse clubs zeer familiaal, deels met verrassende thema´s en deels met grote jubileumfestiviteiten. Naast de optredens van de automobiel-industrie is de handel in klassiekers een belangrijke pijler van de Techno-Classica Essen. Meer dan 2.500 klassiekers, auto´s voor verzamelaars en liefhebbers, youngtimers en prestige-automobielen staan te koop in de 20 beurshallen en buiten op het terrein. Ondanks de massaliteit: hier gaat het vooral om de klasse. De organisator let erop, bij de keuze van de aanbieders gerenommeerde dealers met een topaanbod voorrang te geven, onafhankelijk van het aanbod. Wie goed kijkt vindt trouwens verscheidene Opels op de standen waaronder één van de drie Ecospeedsters, je weet wel, die exclusieve diesel-recordwagen!.

Van Admiral tot Insignia, 80 jaar topklasse.

De zwaargewichten van Opel varen koers op Techno Classica, waar Opel Classic en de enthousiaste leden van Alt Opel IG(club van klassieke Opel-eigenaars) de grote auto’s van vroeger en nu uit Rüsselsheim hebben tentoongesteld. Het motto dit jaar luidt: ‘De vlaggenschepen van Opel’. De stand in Hal 2 heeft een totale oppervlakte van 400 vierkante meter. De legendarische vooroorlogse Admiral die in 1937 in première ging, voert de Opel-vloot aan. Wanneer men voor de tijdloze wagen staat, is het moeilijk te geloven dat zijn prachtige chassis in art-decostijl al 80 jaar oud is. De reis door de tijd gaat verder met de twee miljoenste Opel die ooit werd geproduceerd, een Kapitän uit 1956. Typische vertegenwoordigers van de Opel KAD-modellen (Kapitän, Admiral, Diplomat) zijn eveneens aanwezig met een Diplomat A uit 1968 en een Admiral uit 1970, twee rasechte kilometervreters. De Senator A uit 1978 heeft het typische design van de eerder nuchtere jaren 1970, terwijl de Insignia Grand Sport, het nieuwe vlaggenschip van Opel, de huidige designfilosofie van Opel demonstreert die een sculpturale vormgeving combineert met Duitse precisie. De grote auto’s van Opel kunnen staan in de schijnwerpers van Techno Classica in Essen, net zoals 80 jaar geleden in Rüsselsheim. Ter gelegenheid van de 75ste verjaardag van Adam Opel AG op 17 februari 1937 stelde het bedrijf twee visionaire nieuwkomers voor: de Admiral en de Super 6. Beide auto’s waren uitgerust met moderne motortechnologie, namelijk zescilinder lijnmotoren met respectievelijk een cilinderinhoud van 3,6 en 2,5 liter en een vermogen van 75 pk en 55 pk. De Admiral was de eerste in een reeks luxemodellen die veertig jaar lang op de markt zouden blijven. De Super 6 effende de weg voor de populaire Kapitän uit 1938. Veertig jaar na het debuut van de Admiral bracht het bedrijf een nieuwe grote Opel op de markt. Vanaf 1977 was de Senator het speerpunt van het modelaanbod. De Senator en zijn broer, de Monza coupé, waren de eerste Opels met een onafhankelijke achterophanging en ruimtebesparende miniblok-schroefveren. Nog vier decennia later, tachtig jaar na de Admiral, is het tijd voor alweer een groot debuut: de nieuwe Opel Insignia Grand Sport maakt zijn debuut op de Duitse markt tijdens Techno Classica.

Grand Prix van Monaco, The golden Fifties of Formula 1

De aantrekkingskracht van Techno Classica Essen schuilt echter niet alleen in de kwaliteit en kwantiteit van het verkoop-aanbod: de beurs biedt de uitgesproken connaisseurs onder de oldtimerkenners ook jaar in jaar uit automobiel-historische lekkernijen tijdens een spectaculaire speciale show. In het middelpunt van de beurs, in hal 6, presenteert S.I.H.A. in 2017 onder het thema 'Grand Prix Monaco - The Golden Fifties of Formula 1' fraaie racewagens die één ding gemeen hebben: ze gingen allemaal van start in de jaren 1950 bij de Grote Prijs van Monaco. Een van de bijzondere delicatessen is de originele Maserati 250F, die Juan Manuel Fangio in 1957 met een voorsprong van ruim 25 seconden aan de overwinning hielp. Sinds zo´n 20 jaar werd deze legendarische wagen niet aan het publiek gepresenteerd. Het optreden van deze even succesvolle als prachtige bolide tijdens de Techno-Classica Essen mag een kleine sensatie worden genoemd. Tot de verdere highlights van de speciale show behoren een Cooper T 45 van het type waarmee Maurice Trintignant in 1958 won in Monte Carlo. Daarbij voegen zich een Mercedes-Benz Formule 1 W 196 uit de collectie van het Mercedes-Benz Museum en een Ferrari-Lancia D50, zoals die met Fangio en Collins in 1956 in Monaco tweede werd. Zij zijn – ieder voor zich – van onschatbare historische waarde.

Met deze historische, actuele, zeldzame, ongebruikelijke en ook voor kenners vaak verrassende inhoud en thema´s biedt de Techno-Classica Essen ook dit jaar weer een boordevol programma. Volgend jaar is Opel Klassiek alvast weer van de partij.

Voor meer foto's, klik hier.