1928 Opel RAK2

De droom begon in 1927 wanneer Max Valier, een astronoom, testpiloot en auteur uit zuid-Tirol, Opel benaderde op zoek naar hulp voor zijn onderzoek naar raketmotoren.

Fritz von Opel, een racecoureur en piloot, zag veel potentieel in de raketmotoren alsook de reclame die dit kon opleveren voor het familiebedrijf. Vanaf toen ging het in een stroomversnelling en begonnen de testen op de terreinen van Russelsheim. De raketten werden aangeleverd door Sander, die al ervaring had met raketten, hij had een raket ontworpen die je vanaf een boot kon afschieten met een touw om zo drenkelingen te kunnen redden.

In de lente van 1928 kondigde Opel de RAK1 aan, RAK staat voor Raketenwagen. Het evenement vond plaats op 11 April op het circuit van Opel in Russelsheim. In 8 seconden bereikte de RAK1 een snelheid van 100km/u. Het evenement en de testrit was een succes, de media waren laaiend enthousiast en het grote publiek begon hierdoor te dromen over vliegtuigen waarmee je naar amerika kon vliegen.

 

Omdat het circuit van Opel niet gemaakt was voor snelheden van over de 140km/u, koos Fritz von Opel het AVUS circuit om zijn record neer te zetten met de RAK2, een technologische en aerodynamische evolutie van de RAK1. Het AVUS circuit was de perfecte plaats om de raketaangedreven wagen te tonen aan het grote publiek, meer dan 3000 mensen werden uitgenodigd en waren allen present.

Op 23 Mei onthult Opel de RAK2. Het publiek keek met ontzag naar de wagen, een slanke zwarte carrosserie gemonteerd op een chassis van de Opel 10/40 PS. Er waren ook 2 vleugels op gemonteerd om de berekende lift te compenseren.

Met de kracht van 24 raketten genereerde de RAK2 6000kg stuwkracht. De Rak2 was bedoeld om een snelheid te halen boven de 200km/u, al kon niemand zeggen hoeveel juist.

 

De 29jarige Fritz von Opel zat achter het stuur met verontrustende gedachten. Hij zat tenslotte in een wagen met 120kg aan explosieven, genoeg om heel de buurt op te blazen. Uiteindelijk bleven enkel de legendarische Opelpiloot Carl Jarns, valier en Sander naast de auto over. Ze wenstte Fritz veel succes en gaven hem allemaal een hand. Fritz vroeg zich af waarom dit zo formeel ging, maar al snel werd duidelijk waarom verklaarde hij later, "Ik stampte op de gaspedaal en de raketten brullen achter me, ze gooien me naar voren. Het is bevrijdend. Ik stamp weer op de gas, dan weer en nog een vierde keer. Aan mijn zijkanten vervaagt alles. Alles wat ik nu zie is het circuit uitgestrekt voor mij als een groot lint."

Elke keer von Opel op de gaspedaal drukt, onsteekt hij twee raketten,totdat hij de volle sterkte van de 24 raketten bereikt. De enorme snelheid van de RAK2 zorgde dat de voorkant begon te liften tegen het einde van de lange baan, de vleugels konden hem niet houden. Maar Fritz von Opel had veel ervaring en wist dit perfect op te vangen.

In minder dan drie minuten was het hele spektakel voorbij. Fritz en Opel werden een sensatie in media over heel de wereld. De auto had 238km/u gehaald. “Ik stopte met denken en handelde enkel op instinct, met een oncontroleerbare kracht net achter me” zei Fritz von Opel toen hij uitstapte. Met de adrenaline die nog door zijn lichaam raasde kondigde von Opel direct zijn volgende droom aan. Een raketaangedreven vliegtuig. “Droom met ons mee over de dag dat we met een vliegtuig rond de wereld vliegen sneller dan de zon”, riep hij het publiek toe. Fritz von Opel kreeg de bijnaam ‘Fritz raket’ en ging verder met zijn onderzoek. De RAK3 en 4 volgde, alsook 2 raketaangedreven vliegtuigen. 

Niet veel later crashte de aandelenmarkten over heel de wereld, waardoor Duitsland en de rest van de wereld in een neerwaartse spiraal kwam. Fritz von Opel’s droom om de wereld te verenigen door middel van vliegen werden genadeloos verpletterd onder de ijzeren hiel van de Nazipartij, een nieuw, donker tijdperk van rakettechnologie brak aan.

Sindsdien heeft Fritz von Opel de firma verlaten en de rest van zijn leven in Zwitserland doorgebracht, waar hij stierf op 71jarige leeftijd, 2 jaar nadat zijn dromen weer begonnen te leven, toen er mensen op de maan liepen.

Voor meer foto's klik hier