1935-1953 Opel Olympia

Opel Olympia
De Opel Olympia werd geproduceerd van 1935 tot 1940, van 1947 tot 1953 en terug van 1967 tot 1970 als luxeversie van de Kadett B. De Olympia van 1935 was de eerste Duitse massaproductiewagen met een volledig zelfdragend stalen koetswerk. Door deze revolutionaire technologie bespaarde men 180kg. Samen met de Olympia werden nieuwe productiemethoden en materialen ontwikkeld. De Olympia werd voorgesteld op het salon in Berlijn in Februari 1935, de productie werd later dat jaar opgestart. De Olympia was genoemd naar de Olympische Spelen die in 1936 in Berlijn zouden plaatsvinden. Voor WOII waren er 2 versies. Die van 1935 met een 1.3l motor en die van 1938 met een 1.5l motor. Tussen 1935 en 1940 zijn er meer dan 168.000 Olympia’s gemaakt.

Opel Olympia (1935–1937)
Deze Olympia was beschikbaar als tweedeurs sedan en cabriolet, voor een startprijs van 2500DM. Het was een vierzitter, met een 1.3l 4-cyl motor die 24pk had, achterwielaandrijving en versnellingsbak met 3 verzetten (in 1937 werden dit er 4).

Opel Olympia OL38 (1937–1940) (1947–1949)
In 1937 werd er een nieuwe motor geintroduceerd met een capaciteit van 1488cc, dewelke 37pk produceerde. De topsnelheid was nu 112km/u. Het koetswerk kreeg een milde facelift en er kwam een vierdeurs sedan, bovenop de 2 tweedeursvarianten, in het gamma. De prijzen begonnen nu aan 2675DM. Door WOII werdt de productie gestaakt in 1940. Nadat de fabriek in Russelsheim opnieuw was opgebouwd, begon in 1947 de productie van de Olympia opnieuw, ditmaal enkel als tweedeurs sedan. Aan het eind van 1949 waren er uiteindelijk 25.952 Olympia’s gemaakt.

Opel Olympia 1950 (1950–1953)
In Januari 1950 kreeg de Olympia een moderner koetswerk, maar de techniek was nog steeds die van voor de oorlog. De prijs begon nu aan 6400DM en er waren 3 tweedeursvarianten beschikbaar, een sedan, een cabrio en een break. Van deze Olympia werden er op 3 jaar ongeveer 160.000 gemaakt.

Voor meer foto's klik hier