1937-1939 Opel Admiral

De eerste admiral werd geintroduceerd in ’37 op het autosalon van Berlijn, maar de productie startte pas tegen het einde van ’37, waardoor er in dat jaar slechts 8 gebouwd werden. De Admiral kan gezien worden als een luxe auto die moest concurreren met de Horch, Mercedes-Benz en Maybach in de 3.5l klasse, toch kwam deze met een beduidend lagere prijs dan deze van de concurrenten met dezelfde afmetingen en technische specificaties. In tegenstelling tot de kleinere Opel Kapitan, dewelke een zelfdragend koetswerk had, behield men hier het apart chassis. Door de lage aankoopprijs gecombineerd met zijn ruime afmetingen en apart chassis, was deze Admiral zeer gewild bij onafhankelijke koetswerkbouwers. Waardoor er verschillende limousine’s en cabriolet’s op maat zijn gebouwd. Het onderstel werd ook gebruikt voor ambulances en dergelijke meer uit die tijd. Tussen 1937 en 1939 werden 6.404 Admirals gebouwd, 3500 Limousine’s, 2.314 Cabriolets en 590 kale chassis’. De Admiral had toendertijd 25% van de Duitse luxemarkt in handen.

Motor
De Admiral werd aangedreven door een nieuwe 3.626cc zes-in-lijn motor dewelke 75pk produceerde. Daardoor haalde de Amiral met Opelkoetsen een topsnelheid van 132km/u.
GM gaat niet enkel voor één bepaald model een motor ontwikkelen, dus werd deze motor ook gebruikt in de Opel Blitz, een vrachtwagen van 3,5 ton. Door een verbruik van 18l/100km en een 70l tank, kon de Amiral 400kms ver geraken op één tank, wat met de uitbreiding van het Autobahnnetwerk zeer wenselijk was.

De koetswerkvormen
De basis admiral werd aangeboden als een vierdeurs limousine met een erg competitieve prijs van 6.500DM. Er was ook een vierdeurs cabriolet beschikbaar met een prijs van 7.000DM. Klanten die meer geld konden spenderen aan stijl konden kiezen voor 2+2 Cabriolet van Hebmüller voor 8.450DM. Hebmüller bood ook een impressionante zeszitter Pullman-Limousine aan met een verlengd passagiersgedeelte, waardoor de koffer kleiner werd, voor een prijs van 8.580DM. Nog een andere onafhankelijke koetswerkbouwer was Gläser die ook een 2+2 Cabriolet aanbood. 

Het einde
Het einde kwam zeer abrupt, in tegenstelling tot kleinere Opel modellen, in Oktober ’39 door het uitbreken van WWII, omdat elke motor moest gebruikt worden voor de Opel Blitz. Dit onder bevel van de militaire leiding. De Admiral’s die Opel nog in stock had staan werden opgeëist als officiersauto’s of werden achter de B-stijl omgebouwd tot ambulance of pick-up.

Voor meer foto's klik hier