Nadat tussen 1928 en 1931 Adam Opel AG volledig in handen was
gekomen van General Motors, werden nieuwe modellen uitgebracht die deels gebaseerd waren op Amerikaanse inzichten in productieprocessen en techniek. Een voor die tijd uiterst modern ontwerp, het
eerste productiemodel met volledig zelfdragende carrosserie, werd gelanceerd in 1936 met de naam "Olympia", ter gelegenheid van de Olympiade van Berlijn.
In die tijd had de NSDAP van Adolf Hitler het plan opgevat een
"volkswagen" te bouwen. Hiervoor konden Duitse arbeiders via de organisatie Kraft durch Freude zegels sparen, om uiteindelijk voor 999 Reichsmark een auto te bemachtigen. Helaas was de Volkswagen
in de jaren 30 niet vrij leverbaar, en voor wie toch een betaalbare, volwaardige auto wilde introduceerde Opel in 1937 een eenvoudiger versie van de Olympia en noemde hem Kadett. Net als de
Olympia had de Kadett een lichte, zelfdragende carrosserie maar hij was zwakker gemotoriseerd en had een iets kortere wielbasis.
Versie I was uitgerust met de
1100cc-viercilinder-zijkle
De Kadett was een succes met prijzen tussen 1750 en 2000
Reichsmark. Nog altijd heel wat meer dan de Volkswagen, maar er hoefden ten minste niet eindeloos KdF-zegeltjes te worden geplakt. Tot 1940 zijn er 107.000 afgeleverd. Bij het uitbreken van de
Tweede Wereldoorlog werden alle fabrieken van Opel geconfisqueerd en ingezet voor oorlogsproductie, in oktober 1940 liep de laatste vooroorlogse Kadett van de band.
Terwijl de Opelfabrieken in Rüsselsheim in 1944-1945 praktisch
werden vernietigd, kwam de Kadett-fabriek in Brandenburg vrijwel ongeschonden in Russische handen.
Conform de afspraken tussen de geallieerde bezetters viel de
Brandenburgse productiefaciliteit aan de Sovjetunie als deel van de herstelbetalingen. Toen in 1948 General Motors haar Duitse bezittingen weer in handen kreeg, zag zij nooit meer de
Kadett-productielijn terug. Door de Sovjetunie werd in een nieuw gebouwde fabriek bij Moskou de Moskvitsj 400 geproduceerd, die vanaf 1950 ook naar West-Europa werd geëxporteerd. Sommige
importeurs verwezen zelfs naar de goede onderdelenvoorziening van Opel. De Moskvitch 400 op basis van de vooroorlogse Opel Kadett bleef tot 1959 in productie, toen zij door een nieuw – volledig
Russisch – ontwerp werd vervangen.
Voor meer foto's klik
hier