1964-1977 Opel Diplomat

De Opel Diplomat is een top luxewagen van Opel. Traditioneel waren de Kapitän en de Admiral de topwagens van Opel. In ’64 werden deze wagens samengevoegd tot de zogenoemde KAD-serie (Kapitan, Admiral en Diplomat). Een zuivere truuk van badge engineering.

Diplomat A (1964-1968)
In Februari ’64 werd de Diplomat gelanceerd met een Chevrolet V8 Small block, de 283cu 4.6l V8 dewelke 190pk had. Later werd de 283cu small block vervangen door de beroemde 327cu small block van Chevrolet, de 5.4l V8, dit blok had 230pk een aantal aanpassingen ondergaan zodat deze onder continu vollast op de autobahn kon rijden. De Diplomat A was enkel beschikbaar met een tweeversnellings power-glide automaat.
Een Diplomat Coupe was ook beschikbaar van ’65 tot ’67, enkel met de 5.4l V8. De Coupé werd gebouwd door koetswerkbouwer Karmann en kostte toen 25.000 Duitse mark, wat gelijk was aan 7 VW kevers. Uiteindelijk werden er 347 Coupés gebouwd, waardoor deze heden ten dage als één van de zeldzaamste en meest gegeerde Opel wordt beschouwd.
In September ’67 was er een facelift, de Diplomat kreeg rubberen beschermstrips op de zijkant, ZF sturing, een kantelbaar stuur en een verwarmde achterruit.
Van de Diplomat A sedan zijn er uiteindelijk maar 9.152 gebouwd.

Diplomat B (1969-1977)
In Maart ’69, introduceert Opel een nieuw model voor de KAD-serie, met een volledig nieuw koetswerk en een De Dion tube achteras. Deze serie was iets kleiner dan zijn voorganger. De Diplomat B was verkrijgbaar met de 2.8l zes-in-lijn met benzine injectie en een manuele vierversnellingsbak, de zogenoemde Diplomat E, alsook met de 5.4 V8 van Chevrolet, nu gekoppeld aan een drieversnellings Turbo-Hydramatic automaat. Het vernieuwde koetswerk was eigentijds en toonde gelijkende kenmerken met andere GM-modellen. Het was de bedoeling dat de Diplomat ging concurreren met de MB 350/450SE, vanaf Mei ’73 was er zelfs een versie met lange wielbasis beschikbaar om de Mercedes’ SEL modellen te kunnen evenaren. De Diplomat B kwam standaard met H1 halogeen lampen, radio-antenne in de voorruit en elektrisch verstelbare buitenspiegels. Opel bleef dit model bouwen tot ’77 en uiteindelijk werden er 23.500 Diplomat’s verkocht. De Diplomat werd uiteindelijk opgevolgd door de Opel Senator A.
De Diplomat B vormde ook de technische basis voor de Bitter CD(Coupé Diplomat), een gelimiteerde handgebouwde Duitse Gran Tourer. De Bitter gebruikte het chassis, aandrijflijn mechaniek en zelfs het dashboard. In de vroege jaren ’80 was het Diplomat chassis niet langer meer te koop en hield de relatie tussen Opel en Bitter op.

Voor meer foto's klik hier

Diplomat A Sedan

Diplomat A Coupe

Diplomat B sedan