1970-1975 Opel Ascona A & Manta A

Opel Ascona A:

In de late jaren ’60, is men druk in de weer, een opvolger te bedenken voor de in 1966 gelanceerde B-Kadett. De nieuweling zou groter en ruimer worden.

Echter wanneer de eerste kleimodellen klaar zijn, blijkt dat de wagen te groot is, voor de klasse waarin ze hem willen positioneren.
Grote Concurrent Ford heeft in 1970 net zijn nieuwe Taunus uit, en Opel heeft géén rechtstreekse concurrent. Dan wordt beslist het afgekeurde ontwerp voor de nieuwe Kadett te gebruiken.
Werd geboren: Ascona… Genoemd naar een Zwitsers stadje.

De auto is een ‘bravere’ sedanversie, van de in september ’70 gelanceerde Manta A coupé.
Bij aanvang is er keuze tussen een 2 en een 4-deurs, en een 3-deurs stationwagon, genaamd Voyage.

Op motorisch vlak, was er keuze zat. Het gamma startte met de 1,6N (68Pk), 1,6S (80Pk) en de topmotor 1,9S (90Pk). In 1972 wordt daar de bekende 1,2S (60Pk) aan toegevoegd.
De transmissie bestond uit een handgeschakelde 4-bak en een 3-traps automaat.
Uitvoeringen waren de standaard, deluxe en de sportieve SR.
In het buitenland zijn er bepaalde actieseries geweest, zoals de Swinger e.d. Maar die zijn nooit in België geleverd.
De wagen heeft weinig wijzigingen gekregen tijdens zijn loopbaan, die eindigde eind 1975, na een productie van ongeveer 692.000stuks.

 

Opel Manta A:

In 1969 lanceert Ford zijn sportieve Capri. Een prachtig gelijnde coupé, met plaats voor het hele gezin. Opels antwoordt hierop, verschijnt in september 1970, en werd gedoopt: Manta.

Genoemd naar een pijlstaartrog, die in kleine embleempjes is terug te vinden op de spatborden vooraan.

Net zoals de Capri, is het een prachtige Coupé geworden, met ruimte voor 4 en een grote kofferbak. De Manta is samen ontwikkeld met de Ascona, en deelt dus een massa aan componenten.

Op motorisch vlak zijn ze identiek, behalve dat er bij de Manta een topmodel GT/E is. Met een 1,9 injectiemotor met 105pk.

Enige pijnpunt blijkt, dat Ford 6-cilinders aanbied, en Opel in zijn Manta niet. Er waren wel bepaalde versies gebouwd door Duitse tuning firma's, maar die zijn hier nooit geleverd.
Eind 1971, wordt in Zolder (België), bij Transeurop Engeneering een super-Manta ontwikkeld.
Deze krijgt de 2.8 6-in-lijn injectie uit de Commodore mee, die 142Pk sterk is.
Opel wil zelf echter niet mee in het verhaal, zodoende staat er nergens een Opel-Logo op de legendarische TE2800. deze wagen wordt aanzien als de snelste Manta ooit.

79 exemplaren worden gebouwd, waar er slechts een tiental van overblijven. Zéér exclusief.

De Manta is vanaf de start zéér populair, zowel bij jonge gezinnen, als bij de sportieve alleenrijder.

In 1975, gelijktijdig met de Ascona, stopt de productie na bijna 500.000 stuks.

Voor meer foto's klik hier