1972-1977 Opel Rekord D & Commodore B

Na een zéér succesvolle carriere van 6 jaar, valt in 1972 het doek voor de prachtige Rekord C.
Opel werkte al geruime tijd aan een opvolger, die in het begin van ’72 op de markt komt: De Rekord D.
In reclameboodschappen spreekt men over de ‘Rekord II’, om verwarring met een dieselmotor te vermijden.
Uiterlijk is er niets meer van de C te herkennen. De D staat veel strakker in zijn nieuwe jas. Vlakke raampartijen, gladde carrosserie en gunstige stroomlijn. Onderhuids is er wel nog veel overgenomen van de C-Rekord, maar minimaal verbeterd.

Bij de start kan de koper kiezen tussen motoren gaande van 1,7 liter tot 1,9 liter en vermogens van 66pk(1,7N), 83Pk(1,7S) en 97Pk (1,9S). Na enkele maanden is er ook een diesel beschikbaar, van 2.1liter, met 60Pk. (In sommige landen een 2.0 met 56pk).

Qua transmissie is er keuze tussen een 4-bak en een 3-trapsautomaat en tot 1975 ook een 4-bak met stuurschakeling.

In 1975 wordt het motorenprogramma gewijzigd. De 1,7N krijgt nu 60pk, de S vervalt en wordt vervangen door een soepelere 1,9N met 75pk. De 1.9S wordt ook zwakker met 90pk en in sommige landen zelfs 88pk. De topmotor wordt de 2.0S met 100Pk. Dit alles is tot stand gekomen door de energiecrisis en het gebrek aan benzine met hoger octaan.

Uiteraard wordt in ’72 ook metéén de nieuwe Commodore mee voorgesteld. Net zoals bij zijn voorganger is ook dit gewoon een sportieve versie van de Rekord, en uitgerust met 6 cilinder-in-lijn motoren.

Te beginnen met de 2,5S (115pk); 2,5GS (130Pk), 2,8GS (142pk) en de topper 2,8GS/E met 160Pk.
In 1975 kregen ook deze motoren een lichte downtuning.

Uiterlijk onderscheidde de Commodore zich van een mooiere frontgrille, en een zwarte sierplaat tussen de achterlichten.

Beide modellen zijn in verschillende landen verkocht onder diverse merknamen, zoals Chevrolet en Ranger.
In 1977 stopt de productie bij de komst van de Rekord E.

Voor meer foto's klik hier