1973-1979 Opel Kadett C

We spreken augustus 1973, als op de IAA te Frankfurt de opvolger van de succesvolle Kadett B voorgesteld wordt: De Kadett C.

Deze wagen wordt wereldwijd onder verschillende namen verkocht, zoals Vauxhall Chevette, Chevrolet Chevette, Opel K-180, Isuzu Gemini etc. Binnenin GM spreekt men van de ‘T-car’.
De carrosserie is vlotter gelijnd, met grotere raamoppervlakken voor een beter zicht rondom, en een geintegreerde voorspoiler. Dit geheel geeft het model een sportief aanzien, voor die tijd.
Ook aan de veiligheid is gedacht, met verbeterde kreukelzones, optionele rolgordels, gelaagde voorruit, veiliger geplaatste benzinetank enz…
Qua ruimte is hij binnenin beter bedeeld dan zijn voorganger, al is de kofferruimte iets kleiner, en zijn de buitenafmetingen ook iets compacter.
Bij de introductie zijn er 4 carrosserievarianten leverbaar: Een 2 en 4-deurs sedan, een 3-deurs stationwagon, Caravan genaamd, en een sportieve coupé.
De uitrustingsniveaus zijn standaard, deluxe en SR. Vanaf de deluxe had je 13inch wielen, meer chroom, mooiere bekleding, vloertapijt, achterruitverwarming etc… Bij de SR lagen de zaken op sportief vlak, namelijk een matzwarte motorkap, sportieve striping op de flanken, extra tellers en meters in het dash en middenconsole en 13inch sportvelgen.

Als motorisering is er keuze uit de 1.2N OHV met 52pk en 1.2S OHV met 60pk. De motoren zijn een doorontwikkeling van de 1.0N, die reeds in de A-Kadett leverbaar was.
Als tranmissie is er een handgeschakelde 4-bak, met standaardpook en sportpook ( vanaf deluxe), en een 3-traps automaat.
Qua remmerij staat de Kadett standaard op 4 trommeltjes. Vanaf de deluxe zijn schijfremmen vooraan leverbaar en vanaf de 1.2S zelfs standaard.
In 1974 wordt de motorisering uitgebreid met een 1 liter N OHV motor, met 40pk. Dit om de energiecrisis te lijf te gaan en dus zuinigere motoren aan te bieden. In de Benelux en Duitsland werd deze versie enkel aangeboden als instapmodel, héél kaal uitgerust en enkel leverbaar in Kardinaalrood en Okergeel. In het begin was er sprake van een beperkte oplage, en deze vroege 1 liter versie is hier enkel geleverd tot eind 1975. Later, in 1977, kwam de 1.0 weer op het programma tot het einde van productie.
Ook nieuw in ’74, is het uitrustingsniveau ‘special’. Dit omvat een standaard versie, die tegen kleine meerkost voorzien is van de sportpook, achterruitverwarming en nog enkele kleine zaken.
In 1975 moet Opel, om de concurrentie met de in 1974 gelanceerde Vw Golf I aan te gaan, werk gaan maken van een compacte stadsauto. Om kosten te sparen, bij de ontwikkeling van een nieuw model, wordt beslist een 3-deurs stadsmodel te maken van de C-Kadett. In mei 1975 wordt hierdoor de Kadett City geboren, die gebaseerd is op de enkele maanden eerder voorgestelde Vauxhall Chevette.
1975 is tevens het laatste jaar dat de vroege carrosseriën gebruikt worden, te herkennen een de gleufjes naast de voorruit, bovenop de a-stijl, net tegen het dak.
Vanaf modeljaar 1976 is de sportpook standaard op alle modellen en ook schijfremmen voor, met rembekrachtiging en rolgordels. Ook wordt er een sportief topmodel klaargestoomd: De zwart-gele 1.9GT/E 1 met een Bosh L-Jetronic injectie en 105PK. Deze boekt redelijk wat successen in de internationale rallywereld.
Ook een cabrio wordt aan het programma toegevoegd: De Aero. Deze omgebouwde sedan wordt gemaakt bij de firma BAUR. De aankoopprijs is echter kostelijk, zodoende is het géén succes.
Eind ’76 wordt het dash voorzien van 2 extra luchtopeningen, wat de luchtdoorstroming aanzienlijk vebeterd. De 1.2N wordt ook aangepakt en levert nu 55pk.

In 1977 krijgt de C een facelift. Pinkers verhuizen van onder de bumper naar pal naast de koplampen. De grille wordt wat groter en de koplampen ook. De Opel-Blitz verhuist van de motorkap naar de grille. We spreken nu van de Kadett C2. Tevens wordt er een nieuwe motorversie leverbaar vanaf standaard: De 1.6S CIH met 75pk. Ook deze was in België géén succes.
De uitrustingsniveaus omvatten nu de standaard, L, SL, special, Berlina, SR, Rallye en GT/E.
De GT/E is als C2 ook flink gewijzigd. De kleurstelling is gewijzigd naar wit-geel en onder de motorkap ligt nu een 2.0E, met 110Pk, die ook leverbaar is in de Rallye.
Om de rallywagens gehomologeerd te krijgen, wordt ook een serie van 1000 stuks gemaakt, met een 2.0EH motor met 115pk. Deze was verkrijgbaar in alle kleuren en vormt nu nog steeds de meest gewilde Kadett C.

In Juli 1979, na ongeveer 1,6 miljoen stuks, stopt de productie van de sympathieke C-Kadett.

Voor meer foto's klik hier