1977-1986 Opel Rekord E & Commodore C 

In de loop van 1977, wordt het ganse gamma grote Opels, vervangen door een serie nieuwe modellen, die meteen de nieuwe designtaal en familiegezicht van de tachtiger jaren gaan bepalen.

Weg met sierlijke lijnen. Hier staan strakke, moderne wagens die vooral in de windtunnel ontworpen zijn, met doel op een efficiënt brandstofverbruik en mooie prestaties.

De Rekord en Commodore, lijken in niets nog op hun voorgangers. Ook het onderstel is nieuw.
Het interieur is zakelijk, maar gezellig.

Motorisch is er keuze tussen een 1.7N (60pk), 1.9N (75pk), 1.9S (90pk), 2.0N (90pk), 2.0S (100pk), 2.0E (110pk), 2.1D(60pk) en 2.3D (65pk). Bij de Commodore is de keuze beperkt tot een 2.5S (115pk) en 2.5E (130pk).
De transmissie is een 4-bak ( later ook 5-bak) of een 3-trapsautomaat en de wagens zijn verkrijgbaar als basis, deluxe en zéér luxe Berlina. In Duitsland is er van de Rekord ook een sportieve SR/E versie.
De coupé komt te vervallen, enkel de sedan (2 en 4 deuren) en de Caravan (3 en 5 deuren) staan nog te boek.

Voor modeljaar 1981, volgt er voor de Rekord een héél minieme facelift, waarbij er enkel wat gewijzigd wordt qua uitrusting. Bij de duurdere modellen verandert de achterbumper en het voorfront krijgt een plastic strip onder de bumper ter bescherming van de carrosserie.

Een jaar later echter, zijn er grotere wijzigingen. Door het niet zo grote succes van de Commodore, wordt beslist deze uit productie te nemen. De Rekord blijft dapper doorgaan, maar wordt compleet hertekend, om meer in lijn met de nieuwe Kadett en Ascona te zijn.

Front en achterzijde zijn compleet nieuw, terwijl de flanken wat strakker getrokken zijn. De ouderwetse chromen bumpers, maken plaats voor kunststof exemplaren.

Het interieur wordt ook hertekend, met het doel op gebruiksgemak en comfort.

Onderhuids, worden de 1.9 motoren vervangen door 1 enkele 1.8S OHC motor met 90pk. Later wordt de 2.0E vervangen door de 2.2i met 116pk en wordt de 2.3d bijgestaan door een 2.3TD met 86pk. De 2.3D wordt bijgeschroefd naar 71pk.
Ook de uitvoeringen zijn anders. Vanaf modeljaar ’85 spreekt men nu ook van LS, GL, GLS, en CD zoals bij de Kadett en Ascona.

In 1986 stopt de productie van de Rekord en wordt ook de naam uit de lijsten geschrapt na een zéér succesvolle carriere van bijna 40 jaar.

Voor meer foto's klik hier