1978-1986 Opel Senator A & Monza 

Op de IAA 1977 te Frankfurt stelt Opel zijn nieuwe topklasse voor. De 4-deurs sedan Senator en de 3-deurs Coupé Monza. Beiden zijn afgeleid van de net gelanceerde Rekord, en vervangen de 3 grote luxesedans, die sedert jaren verkocht worden als de KAD-serie ( Kapitän, Admiral, Diplomat).

Vanaf mei 1978, werden de Senator en Monza leverbaar.

In eerste instantie was er enkel een 2.8H (140pk) en een 3.0E (180pk) verkrijgbaar. Later kwam er nog een 2.5S met 115pk en een 30H met 150pk bij. In 1981 werd de 2.8 vervangen door een 2.5E met 136pk.

Schakelen kon met een 4-en 5-bak, of een 3 traps automaat, later ook een 4-traps.

In 1982 volgt een facelift, waarbij het geheel een moderner aanzien krijgt. Vooral het front loopt nu mee in lijn met het nieuwe familiegezicht.

Motorisch verandert er ook veel. De 2.5S en 3.0H vervallen, en worden vervangen door een 2.0E (110Pk, later 115Pk), die medio 1985 wordt vervangen door de in de E-Rekord geintroduceerde 2.2E met 116pk.

Ook nieuw voor de Senator, is de komst van een 2,3 Turbodiesel, met 86pk. Dit om wat weerwerk te bieden tegen de Mercedes W124 en de BMW E28. Het werd echter géén succes.

En voor de Monza, was er nu topmodel GSE, met een digitaal dashboard en 180pk.

In augustus 1986 stopt de productie van beide modellen.

Voor meer foto's klik hier