1979-1984 Opel Kadett D.

In september 1979 breekt er een nieuw tijdperk aan voor Opel.
De net voorgestelde nieuwe Kadett breekt in alles met zijn voorganger.

Het is de eerste Opel met voorwielaandrijving, en ook de carrosserie is in niets meer te vergelijken met de C-Kadett. Zo wordt de wagen nu als hatchback voorgesteld, en is er zelfs géén echte sedan meer te verkrijgen.

Het gamma start dus met een 2,3,4 en 5-deurs hatchback, en een 3, en 5-deurs break, carAvan genaamd. De hatchback wordt zowel geleverd met een kleine kofferklep (2-en 4-deurs) als met een volledige klep (3-en 5-deurs).

Op motorisch vlak start het gamma, met de 1,0S OHV (45PK); die enkel op speciale vraag leverbaar is.
Couranter zijn de 1,2N (52pk), 1,2S (60Pk) OHV motoren, en de gloednieuwe OHC motoren: 1,3N (60Pk), 1.3S (75Pk) en 1.6S (90Pk). In 1982 volgt de 1.6D met 54Pk.
In 1983 stelt men de sportieve GT/E voor, met een 1,8E motor met 115PK.
De OHV’s staan bekend om hun degelijkheid. De nieuwe OHC’s hadden in het begin last van zwakke cilinderkoppakkingen en inlopende nokkenassen.

Op vlak van transmissie, is er keuze tussen een 4-bak, 5-bak ( vanaf 1982) en een 3-traps automaat.

Uitvoeringen zijn de standaard, luxus, Berlina en SR. Later volgen dan nog de GT/E en de GLS en nog een resem actiemodellen.

De firma Bieber verkoopt in Duitsland enkele tot cabrio omgebouwde D-Kadetts.

In 1984 stopt de productie.

Voor meer foto's klik hier