1981-1988 Opel Ascona C

Opel Ascona C:

Eind 1981 wordt de opvolger van de zéér populaire Ascona B voorgesteld.

In lijn met de in 1979 voorgestelde Kadett D, heeft ook de Ascona nu voorwielaandrijving. Hierdoor is de wagen véél ruimer binnenin en in de kofferbak.
De auto is héél anders gestyled dan zijn voorganger, echt een kind van de jaren ’80. Terwijl hij toch véél stijlkenmerken van de Kadett en de Rekord krijgt. Hij bepaald mee het nieuwe familiegezicht dat de moderne generatie moet voorstellen.

Bij aanvang is er keuze tussen een 2-en 4-deurs sedan, en een 5-deurs hatchbak, welke de concurrentie aangaat met Fords nieuwe Sierra.
De verschillende uitvoeringen zijn Basis, Luxus, Berlina, SR en CD.

Ook op technisch vlak wordt alles anders. De oude, onzuinige OHV en CIH motoren verdwijnen en worden allemaal vervangen door moderne OHC motoren met aluminium cilinderkop. Zo is er keuze tussen een 1,3N (60pk), 1,3S(75Pk), 1,6N(75Pk) 1,6SH(90PK) en de topmotor 1,8E met 115PK. Eind 1982 wordt een diesel aan het gamma toegevoegd, namelijk de 1,6D met 54Pk.
Deze motoren behoren tot de Family I en Family II motorengeneratie.
De transmissie bestaat uit een 4-bak en een 3-trapsautomaat. Eind 1982 komt daar ook een handgeschakelde 5-bak bij.

In 1983 stelt de Duitse firma Keinath een cabrio versie voor van de C-Ascona: De Keinath C3. Deze wagen was enkel in Duitsland te bestellen, en 434 wagens vonden hun weg naar de klant. Behoorlijk exclusief nu.
Anders was het voor de firma Hammond & Thiede. Zij stelden in 1984 ook een Ascona C Cabrio voor.
Deze was overal te bestellen via het normale Opel dealer-netwerk en hier zijn er maar liefst 2873 van verkocht, waarvan ook stuks in de Benelux.

Door de komst van de radicaal nieuwe Kadett E eind 1984, wordt ook de Ascona geupdate.
Zo krijgen de interieurs een grondige opwaardering met modernere bekleding, mooie middenconsole, moderner stuur etc. Uitwendig staan alle Ascona’s nu standaard op volle wieldoppen en zijn er verschillende kleuren kunststof bumpers en grilles. Afhankelijk van de kleur van de wagen.

Motorisch géén veranderingen buiten het wegvallen van de zwakke 1,3N, en voor België ook de 1,6N.
De uitvoeringen heten nu: LS, GL, GLS, GT, GT/Sport en CD.

Eind 1986 krijgt hij zijn laatste facelift, door de komst van de nieuwe Omega en Senator.
Frontgrille, spiegelkappen en luchtroosters worden nu in carrosseriekleur gespoten. De voorbumper wordt anders gestyled, interieur wordt iets luxueuzer.

Motorisch wordt er ook véél veranderd. De 1,6N vervalt overal en wordt in Duitsland vervangen door de met katalysator uitgevoerde 1,6i (75pk). Bij ons in België blijft de instapmotor de 1.3S.
De 1.6SH met 90pk wordt vervangen door de 1.6SV met 82pk, die een hoger koppel heeft vanaf lager toerental, wat het verbruik ten goede komt. Ook de 1.8i vervalt en wordt vervangen door een 2.0I met 130Pk.

De uitvoeringen blijven dezelfde, maar de CD vervalt en voor het einde van de productie verschijnen er nog 2 actiemodellen die nog populair werden: De Exclusive en de sportieve Sprint.

Eind ’88 valt het doek voor de Ascona, en verschijnt de Vectra op de markt.

Voor meer foto's klik hier