1984-1991 Opel Kadett E

In de jaren ’80, werd de focus in de autoindustrie vooral gelegd op het verbruik. Veel merken probeerden daardoor hun wagen een goede stroomlijn te bezorgen.

Ford had al bewezen met de Sierra dat een lage Cx-waarde mogelijk is.
In september 1984 gaat de D-Kadett met pensioen, en ziet de E-Kadett het levenslicht.
Opvallend is de gladde carrosserie met kenmerkende ‘druppel’ vorm.

Zoals gebruikelijk was er weer een uitgebreide keuze aan motoren en transmissies, voornamelijk overgenomen uit het voorgaande model. Leverbaar in België waren de 1.2s (55pk), 1.3N (60Pk), 1.3S (75Pk), 1.6SH (90Pk), 1.8i (112Pk) en de 1.6D (54Pk), met zowel 4 en 5 versnellingen handgeschakeld, of een 3-traps automaat.

De versies zijn LS, GL, GLS, GT en GSI, en er was keuze uit een 3 en 5-deurs hatchback, een 4-deurs sedan en een 3- en 5-deurs Caravan.

In 1985 wordt deze Kadett ‘Auto van het jaar’.

Voor modeljaar 1987 veranderde de 1.6SH, net als bij de Ascona in, de minder krachtige, maar meer soepele 1.6SV met 82PK. De 1.8i in de GSI moest baan ruimen voor een 2.0i 8v met zowel 115 als 130 Pk. Ook wordt er, een door Bertone ontworpen, cabrio aan het gamma toegevoegd. Die was enkel leverbaar als 1.6, of als 2.0 GSI.

Modeljaar 1989 krijgt de E een facelift. De voorbumper en grille veranderen en het interieur wordt wat bijdetijdser, in trant van de nieuwe gelanceerde Vectra A en Calibra.
Op motorisch vlak wordt in 1990 de 1.3N en S vervangen door de modernere 1.4S (75Pk) en 1.4i (60Pk). De 1.6D wordt met pensioen gestuurd, en vervangen door de van Isuzu afkomstige 1.7D met 60Pk en de 1.5TD met 67Pk.

Eind 1991 valt het doek voor de zéér populaire Kadett en voor de merknaam ‘Kadett’ , maar de cabrio wordt nog tot 1994 gebouwd als Opel Cabrio.

Voor meer foto's klik hier