1986-1994 Opel Omega A & Opel Senator B

Eind jaren ’80 beginnen de familiewagens in het Opel gamma wat verouderd te raken. Zowel de Ascona als de Rekord en Senator beginnen al aardig op leeftijd te raken.
Eind 1986 worden al stilletjes de jaren ’90 ingeluid, bij de voorstelling van de gloednieuwe Omega.
De conservatieve Rekord, maakt plaats voor een gestroomlijnde moderne opvolger, die qua uiterlijk véél gemeen heeft bij de Kadett E, zonder de Rekord-rijders af te schrikken.
De wagen heeft een zeer lage Cx waarde van 0,28, waardoor het een zuinige en snelle kilometervreter wordt.
Er zijn verschillende motoren beschikbaar, gedurende de gehele loopbaan van de Omega A, waarvan er nog slechts 2 met een carburator. De rest zijn allemaal injectiemotoren.
Er was keuze genoeg: de 1.8N met 83pk, 1.8S (90pk), 1.8i (115pk), 2.0i kat(115pk), 2.0i (122pk), 2.4i (125pk), 2.6i (150pk); en de 3.0i met 177pk.
Schakelen gebeurde met een 5-bak of 4-traps automaat.
Er was ook keuze zat in versies, zoals de LS, GL, GLS, Diamond, Omega 3000 etc… en uit 4 deuren of een 5-deurs Caravan.
In 1991 volgt er een bescheiden facelift, met een andere frontgrille en achterlichtblokken, die het nog volhoud tot 1994, wanneer de Omega B op de markt verschijnt.
Er was ook een speciale superversie van de Omega A, gebouwd bij Lotus. De Lotus Omega had 377pk en een 6-bak. Destijds was dit de snelste sedan die er in productie was.
Een paar maanden na de Omega A, wordt ook de nieuwe Senator voorgesteld. Deze staat nu op een verlengd Omega platform.
Het was een grote en zéér mooie luxe sedan, die qua prijs concurreerde met de BMW 5 en de Mercedes W124, maar eerder de uitrusting had van de topmodellen 7 en W126 van BMW en Mercedes.
Op motorisch vlak waren enkel injectiemotoren met 4 en 6 cilinders te verkrijgen, gaande van de 2.5i met 140pk, 2.6i (150pk), 3.0i met 156 of 177pk en topmotor 3.0i 24v met 204pk.
Net als bij de Omega, was een 5-bak standaard en kon ook geopteerd worden voor een 4-trapsautomaat.
Een succes is het niet meer geworden. Net als vandaag de dag, werd er toen ook voorkeur gegeven aan BMW of Mercedes als het om luxevervoer ging. In 1993 stopte de productie en er is nooit meer een opvolger gekomen.

Voor meer foto's klik hier