Opel Classic Workshop

Tekst: Andy Temmerman
Foto’s: Bart Buts

10 Augustus 2016 – Het is zover, Opel Klassiek dringt binnen in de heilige hallen bij Opel in Rüsselsheim. Daar zagen we in de Classic Workshop een gedreven en gepassioneerd team die het bewaren van Opel’s geschiedenis hoog in de vaandel draagt.

We worden ontvangen door Jens Cooper, een zeer vriendelijke en aimabele man. Jens werkt al meer dan 30 jaar bij Opel Rüsselsheim, waaronder al 15 jaar voor de classic workshop. Jens is van oorsprong geen automechanieker, maar wel een meester in het vervaardigen en aanpassen van onderdelen. Meteen is duidelijk dat dit voor Jens geen vervelende job is, de passie en de liefde voor het merk druipt van deze man af. Hij is een wandelende encyclopedie die niets liever doet dan informatie vergaren, hiervoor gaat hij zelfs, waar mogelijk, met de oorspronkelijke designers en ontwerpers praten. Ik zou het geen straf vinden om met hem een paar dagen door te brengen, die zouden goed gevuld worden met gesprekken over ons favoriete merk.
Aangekomen in de Classic workshop zit de sfeer meteen goed, we wandelen een oud fabrieksgebouw binnen en de geur van benzine komt ons meteen tegemoet. We worden mee op sleeptouw genomen door de geschiedenis en de modellen van Opel. Overal waar we kijken staan prachtige klassiekers en nog niet zo’n oude conceptcars van weleer. Hieronder zal ik jullie meenemen op een trip doorheen het rariteitenkabinet.

-Het begin van Opel, naaimachines en fietsen. Juist voordat Opel zijn 1.000.000ste naaimachine ging produceren, kregen ze een jammerlijke fabrieksbrand. Gedreven als altijd wist Opel uit het gesmolten metaal nog een paar naaimachines te maken, waaronder het unieke kastje hier links op de foto. Uiterst rechts zie je nog 2 in elkaar gesmolten naaimachines die men uit het puin heeft gered.


- De Patentwagen System Lutzmann, dit is de allereerste wagen gebouwd door Opel. Het exemplaar hier op de foto rijdt nog steeds en heeft al een aantal keer aan de London to Brighton Run meegedaan.

-De Kapitan P2 Autenrieth Coupé, dit is een zéér zeldzaam model. Autenrieth was een koetswerkbouwer die in zeer beperkte oplages werkte.


-In de kelder vinden we ook een elektrische EV1 van het moederbedrijf GM. Deze wagen is nog in rijdende toestand. Toen deze nieuw uitkwam werd deze geleased door GM aan goede klanten en wereldsterren. Deze auto bracht een elektrische revolutie teweeg, dewelke snel een halt werd toegeroepen door de oliemaatschappijen. GM heeft toen alle EV1 moeten terugroepen en verschroten. Op een paar modellen na dan…


-De Electro GT is officieel het eerste project van Opel waarbij men rijden op elektriciteit ging testen, maar eigenlijk had men hiervoor al een andere Opel vol met batterijen gestoken. Dit betrof een Kadett B, waarom deze wagen wordt doodgezwegen is een raadsel.


 

 

 

 

 

-De  G100 was de eerste concept waarbij Opel experimenteerde met een stalen wegklapdak. Een mogelijke concurrent voor de Mercedes SLK zeg maar.


-De Insignia Concept uit 2003 was een designrevolutie bij Opel. Een paar jaar later kwam de prachtige productieversie van de Insignia die eigenlijk enkel de grille van de conceptversie heeft behouden.

-De Gran Turismo Concept uit 2007 toonde voor het eerst de nieuwe OPC designtaal van Opel. De coupévorm heeft het jammer genoeg niet tot productievorm gehaald.

-De Antara GTC Concept was de voorloper van de Antara, dewelke een aantal desgnelementen van deze concept heeft overgenomen.


-De prachtige Signum2 concept uit 2001, waarbij een merk het eindelijk aandurft om het design van  de concept gewoon volledig over te nemen in de productieversie. Jammer genoeg zonder veel succes.


-Een Omega B met een V8 motor. Dit was jammer genoeg financieel niet haalbaar om zo op de markt te brengen. Al heeft men op de fabrieksterreinen wel veel pret gehad met dit model, mede doordat men rechte uitlaatpijpen onder deze wagen had gemonteerd.

-Een Tigra V6 probeersel, waarbij men een middenmotor en achterwielaandrijving had geïnstalleerd. Vanvoor lag enkel de benzinetank. Deze wagen was enorm slecht uitgebalanceerd (25/75%) en de ontwerper heeft hier dan ook een ongeluk mee gehad.


 

 

 

 

-De Corsa Eco 3 uit 1995 ziet er heel gewoontjes uit, maar is eigenlijk één van de duurste concepts die Opel ooit gemaakt heeft. Deze wagen bestaat grotendeels uit carbon en zowat elk onderdeeltje is herbekeken om gewicht te kunnen besparen. Zo werd Jens Cooper bijvoorbeeld belast met het zo mogelijk nog lichter maken van de versnellingsbak, wat ook lukte door hier en daar wat metaal weg te slijpen.  De complexiteit van dit wagentje valt heel moeilijk te bevatten.


 

 

 

 

 

-Een prachtige Senator B 3.0i 24v, naast een legendarische Lotus Omega. Beide auto’s hadden nog de nieuwe auto geur en zagen er dan ook zo uit.


-Splinternieuwe modellen van de Calibra, Vectra B en Vectra C. Heerlijk om deze doodnormale Opel’s in zulke nieuwstaat te zien en te ruiken!





-De Rekord C ‘zwarte weduwe’ replica. Dit is het geesteskind van Jens Cooper. Deze wagen is exact nagebouwd naar het origineel waarvoor Jens zeer veel info heeft moeten vergaren en zelfs uren heeft gesproken met de originele ontwerper. Het mythische origineel heeft Erich Bitter en Niki Lauda als berijders gehad, maar is helaas indertijd gestolen en sindsdien verdwenen.


-De zeer knappe Diplomat CD concept. Opel heeft deze niet in productie gebracht. Ondernemer en durver Erich Bitter ging deze uitdaging wel aan.

-een overzichtje GT’s, waaronder de diesel recordwagen, de Aero GT en de Concept.


Uiteraard waren er nog zoveel meer modellen. Meerdere foto’s kan je bekijken in onze facebookgroep. Later komen we dan nog wel eens op deze modellen terug.


Opel Classic doet er alles aan om binnen een bepaalde tijd een museum op te richten zodat deze knappe verzameling voor iedereen te bekijken valt. Dit zal helaas nog heel wat voeten in de aarde teweeg brengen. Tot die tijd zal Opel Klassiek zeker nog een paar keer terug gaan om jullie te voorzien van weetjes en anekdotes over deze prachtige bolides, ook over diegene die nu nog niet op foto zijn verschenen. In de toekomst zullen we zelfs met een aantal van deze modellen een ritje gaan maken, zodat we jullie ook de rijervaring van deze auto’s kunnen meegeven.

Meer foto’s,  Klik hier.