Opel Classic Workshop 2017

Tekst: Andy Temmerman
Foto’s: Bart Buts & Andy Temmerman

27 November 2017 - Het is weer zover, ons jaarlijkse uitje naar de classic workshop in combinatie met een bezoek aan de mythische kelders. Dit jaar stond Opel Belgium erop dat wij onze trip in stijl en comfort deden, en gaf ons een fonkelnieuwe Opel Insignia GS Innovation 2.0CDTI(170pk) mee. Het weer sloeg dik tegen, maar het bezoek maakte het meer dan de moeite waard.


Alles begon met de prachtige Insignia de we hadden meegekregen. De vorige generatie van de Insignia was al een parel, deze gaat verder op hetzelfde elan doormiddel van de hoekjes af te vijlen en nog meer richting het premiumsegment te mikken. De Insignia kenmerkt zich door een sportief en elegant design. De imposante rechtopstaande grille en de coupélijn zijn hiervoor de grootste bijdragers.  Het interieur is in alle richtingen gegroeid, wat zorgt dat de achterpassagiers veel beenruimte krijgen. De bestuurder krijgt een dashboard dat volledig op hem gericht is, met een robuuste en knappe afwerking. De ergonomie gaat er ook op vooruit door het gebruik van een mooi geintrigeerd touchscreen. Het rijden zelf is zeer fijn, je zit laag, het stuur ligt goed in de hand en je voelt de versnellingsbak goed aan. Deze Insignia valt zeer gretig in te sturen, met minder weerspannig bochtenwerk, voor onderstuur te krijgen moet je al zeer sterk je best doen. De motor met 170pk is alles wat je van een moderne diesel mag verwachten, snelle gasrespons, stil en zuinig. Door het Innovation uitrustingsniveau en de gekozen opties verliep onze rit prinsheerlijk. Een geventileerd nappaleder interieur met massagefunctie, Adaptieve cruisecontrol met lane assis, head-updisplay, verkeersbordherkenning en ga zo maar door. Deze Insignia ligt met zijn prijs competitief in de markt tussen de Ford Mondeo, Skoda Superb, VW Passat/Arteon, Volvo S60 en de grote drie uit Duitsland.
Laat het duidelijk zijn dat deze Insignia geen Fransman is en zelfs geen Amerikaan, maar een rasechte Duitser! Een Duitser die het nalatenschap van de Opel Senator met verve voortdraagt.


Die Heimat
Aankomen in Rüsselsheim voelt ondertussen een beetje zoals thuiskomen. En wanneer Jens Cooper, de man die al meer dan 30 jaar bij Opel werkt, ons meetroont naar de Classic Workshop komen we bijna in extase. Het oude gebouw met de kenmerkende geur van benzine en oude motoren en de uitgestalde wagens is nu eenmaal zo’n beetje de ultieme mancave.


Uitbreiding
Hier en daar zijn er tegenover vorig jaar een paar auto’s verplaatst en er zijn er zelfs een paar verdwenen. Het grote gemis hier persoonlijk is de prachtige groene Diplomat A Coupé van ex-CEO Neumann. Niettemin heb je overal waar je kijkt een gevoel van nostalgie en trots. Ons merk heeft nu eenmaal al een fenomenaal nalatenschap met prachtige automobielen door de jaren heen. Nu heeft men nog het overgrote deel van dit nalatenschap opgeslagen in een magazijn buiten het terrein. Dit magazijn wordt volgend jaar verkocht, wat ervoor gaat zorgen dat de Classic Workshop een énorme boost gaat krijgen en een significante uitbreiding gaat krijgen. Wij zijn alvast heel benieuwd naar onze trip van volgend jaar!

Net zoals elk jaar nemen we een paar modellen wat meer onder de loep,

De OSV40, de wagen waar mijn Opel Klassiek collega Kristof Allard het meest naar uitkeek. Gebouwd in 1974 als kijk op de toekomst in verband met veiligere wagens. Als basis is een gewone C-Kadett 4 deurs gebruikt, die voorzien is van voor en achter grote schildbumpers uit kunststof. Binnenin merken we dikkere en voorgevormde deurbekleding en zetels die de bestuurder als het ware omarmen. Vele van deze features worden pas eind jaren '80 in productie genomen, dus de wagen was zijn tijd vooruit. Trivia: OSV staat voor Opel Safety Vehicle en de 40 slaat op het feit dat hij een crash tegen 40KM/h goed absorbeert.


De Tech1 uit 1981 is ook een intressant concept. Je merkt hier dat we in de jaren '80 echt in de ban waren van gestroomlijnde koetswerken, om het verbruik te drukken. Zo vallen de gestroomlijnde neus, en silhouet op, alsook de vrij vlakke wielen. Dit draagt allemaal bij tot een lage CW-waarde, wat het verbruik ten goede komt. We herkennen in deze studie al goed de modellen die in de jaren '80 zouden volgen, zoals de E-Kadett en A-Omega, maar ook de facelift van de E-Rekord uit '83 was hier deels op gebaseerd.

De Kadett C City design studie is een uitspatting van de designers. Een uitspatting  die men jammer genoeg niet volledig heeft doorgetrokken naar het productiemodel. De kenmerkende achterruit is hier in ons opzicht toch het grootste slachtoffer van. Niettemin konden we rekenen op Erich Bitter, die al bewezen had niet vies te zijn van ongebruikte Opel concepts, die het verbrede koetswerk één op één overnam op zijn Bitter Kadett C Aero.


Het Groene Monster. Deze wagen uit 1914 met een 12.3l 4-cilinder, is een waanzinnig vlammenspuwende racer. In feite is dit meer dan een rijdende enorme motor waarrond een koetswerk is gebouwd. Deze wagen heeft een topsnelheid van 228km/u, maar je moet al uit het serieuze hout gesneden zijn om deze snelheid vandaag nog aan te durven. In maart komt dit monster nog eens buiten op het Rømø motor festival.

De GP racer uit 1914. Van deze wagen bestaan 3 versies. Eén staat er bij Opel de andere twee in privéverzamelingen in Duitsland en de USA. Deze racer kende veel succesen en had onder meer de legendarische Carl Jörns aan het stuur naast Erndtmann en Breckheimer.

En nu over naar de orde van de dag, de foto's van de workshop en de mythische kelders!

Klik hier.